بازهمم>انسان

مجادله ماهی ها !

بازهمم>انسان

مجادله ماهی ها !

تکه کوجکی از اینه هستی ام > من>تو >او > را منعکس میکنم > نشکنیدش .

One is going , One is coming /یکی می آید ، یکی میرود

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۵۳ ب.ظ


در فضای غار نشینی مدرن ، پنجره وب. گردی ، بویژه سیرو سیاحت در خبرگزاری ها ، فرصتی ست : برای تماشای کسانی که رفته اند ، وکسانی که بر میگرد ند ، وآنانی که در تداوم این رفت و آمد اند.                                                                                              در هجوم سراسری انقلابیون ویتنامی و پیروزیشان در بیرون راندن سران و دست نشاندگان جمهوری امریکائی در سال 1975 میلادی ، شاهد حضور ناو های امریکائی در سواحل ویتنامی دریای سرخ بودیم ، که بالگرد های حامل عوامل حکومت ساقط شده را به ناوها منتقل مینمود و برای خارج کردنشان از دست حکومت انقلابی ، بالگرد هارا به اعماق دریا میفرستادند ، و این حرکت چند روز ادامه داشت .                                                                                                                                            در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز هجوم فراریان پادشاهی ساقط شده ، تمامی آن هائی که توانستند ، به کشورهای غربی ، بویژه امریکا مهاجرت نمودند .                                                                                              تصویر دو حادثه فوق ، تکرار داستان فروپاشی های حکومت های بر باد رفته است و فرار هراسناک عوامل و سران آن ها .                                                                                                                              و در این میان ، آمد و رفت های تک تک مردان و زنانی را شاهدیم که برای شناخت علیت این آمدن و رفتن ها ، نیازمند تامل بیشتر است :                                                       در عرصه هنر ، از اهل قلم گرفته تا سینما و تاتر و موسیقی ، دام هائی بسیار ظریف ، در فضای هجوم علنی و خزنده فرهنگی غرب ، شب وروز به کار  شکار بازیگران ایرانی این عرصه اند .                                                                          دختری با ظاهریی معصو مانه در چند فیلم ، در نقش هائی معصومانه موفق به دریافت جوایزی در جشنواره های داخل کشور می شود و سپس با در یافت جوایز جهانی ، ناگهان پرده ها را پاره میکند و به چهره ای باب میل نظام سلطه تبدیل می شود . نمونه های زیادی در برابر چشمان ما رژه میروند و به خود و انتخاب خود در جهره تازه میبالند وبا خوش رقصی هایشان آب به آسیاب فریب دادن دیگران میریز اند .                                                                                                    فیلم جذاب ( جدائی نادر از سیمین ) ، خیلی سریع ، انبوه جوایز داخلی و خارجی را درو میکند ، و شکار جایزه اسکار در همه زمینه ها میشود !!                                                       توجه فرمودید ؟ ما ساده دلانه باور کردیم که جایزه اسکار را شکار کردند ، اما واقعیت تلخ این است که این فیلم و مرد اول فیلم ، وسیله گردانندگان جهانی اسکار : شکار شدند و مصادره ؟!                                                                   و هنرمندانی که پس از تجریاتی چند ، با باز گشت به اصالت خویش، عطای خارج نشینی را به لقایش میبخشند و با رویکردی دیگر برمیگردند که جای خوش آمد گوئی دارد .                                                                      *****                                                                  حالا ، من مانده ام و سرگیجه ای که دیگر جاخوش کرده است و دست بر دار نیست !!                                                            روال معمولی قصه ، و این غصه ، مرا به دو گونه کند و کاو ، میکشاند که هردو روش را ساده دلانه در طبق اخلاص ،در مشارکتی مجازی میگزارم ، تا خدا چه خواهد !! وچه ؟ در نظر آید :                                                                                    اولین روش ، کند و کاوی از سر درد و اعتراض گونه ، با لایه ای از شعار های ارزشی > انسان :!!                                           که دخترک معصوم ایرانی ؟ یا در نقشی معصومانه ؟ چه بر سر تو آوردند که با این انتخاب هنجار شکنانه به این اعماق شیطانی سقوط کردی و به بازیچه دستان پلید ضد اخلاق و ضد ارزش زنانگی ایرانی و انسانی بدل شدی  ؟!                                                                                                                              و ای مرد گمنام ، و مرد اول ( جدائی نادر از.....) ، آیا ظرفیت گنده شدگی ، در دریافت جوایز را نداشته ای که این گونه در کوچه پس کوچه های هالیود منجلابی ، کم و گور شدی و برابر دستور چیزی از صداقت  فیلم نامه ای (نادر) باقی نگذاشتی که مزد اش را نگرفته باشی ؟                                                                                                                                             و ، ای شمایان در گذشته و له شده ، هر گز دوباره خواهید توانست که بیندیشید : هنگامی که مورد تایید جشنواره کشورت قرار میگیری ؟ باور کنی که در قبال این تاییدیه مسئولید و دیگر مال خودتان نیستید ؟؟   این از روش اول بود که منهم همراه آن بیچارگان ، له و لورده شدم .                                               *****                                 و اما روش دوم کند و کاو : که گرچه با مهاجرت از مکانی به مکانی همراه است ، اما این آمدن و رفتن ها ، قصه هجرت هاجرانه > اسان است که مدام از اعماق لجن آفرینش ، تا خداگونه شدن ، در رفت آمدن است ، و در این آمدن و رفتن ها هزاران عشوه فطری و کشش های ناشی از جدال اهریمن و اهورا، در نبردی جانانه > انسان را در کجا بنشانند ، ودر کدام موقعیت ، آرام گیرد ؟؟                                                 آگاهی ، این مایه لزج هنر : برای دانستن تفاوت شر وشعور ، حد اقل های هنرمند بودن ، برای تقدیم آگاهی و انتقال اش به تماشاگر ، اگر رعایت میشد ، سر انجام این هجرت درونی شما به خیر و سلامت میبود ، که در جائی هوشمندانه عمل نشده است و بقول پیشکسوتی : تیغ را به دست زنگی مست سپردن بوده است .                                                                     و درسی برای بزرگی که میگوید : ما هنرمند ارزشی وغیر ارزشی نداریم .   / و پناه بر حضرت دوست .                                        

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۳۰
عابدین گودرزدشتی

هجرت

نظرات  (۲)

سلام و درود به شما بسیار عالی فرمودین.
هاوارد گوردون (تهیه‌کننده سریال «24» و سریال Homeland) در گفتگو با هفته‌نامه پنجره گفته:
اصولا در ذات ما آمریکایی‎هاست که هیچ‎کس را بیهوده تشویق نکنیم. اگر به توهم توطئه متهم نشوم می‎گویم در مورد جایزه اسکار [فیلم جدایی]، افرادی در ایران با برخی تهیه‎کنندگان مذاکره کرده بودند. جالب اینجاست تیم سازنده آرگو به ایران آمده بود و مدیران سینمایی ایران بیشترین تعامل را برای ساخت فیلم آرگو داشتند.
در عوض از تیم سازنده آرگو (که برای بازسازی لوکیشن‎‎ها آمده بودند) قول گرفتند که به فیلم «جدایی» در اسکار رای بدهند، خیلی احمقانه بود. تیمی که به ایران آمده بود آماده می‎شد که فیلمی به‎زعم شما علیه ایران بسازد. آن وقت مدیران شما در فکر گرفتن چند رای بیشتر برای اسکار بودند. ضمن اینکه در سال 2011 کمپانی سازنده آرگو قبل از برگزاری اسکار با حمایت کاخ سفید، مهمانی خاصی را ترتیب داده بود که در آکادمی فیلم جدایی برنده شود تا این جایزه برای ایرانی‎‎ها اشتیاق‎برانگیز باشد و سال بعد جایزه گرفتن آرگو پیام‎‎های سیاسی مرتبط را منتقل کند. اگر من جای مدیران شما بودم دیگر فیلمی به اسکار نمی‎دادم. من فیلم «گذشته» فرهادی را دیده‎ام. از جدایی بهتر است. اما چرا برگزیده نشد؟

البته وقتی یک کارگردان از بطن سیستم «فریب جهانی» حاضر میشه با یک نشریه ایرانی فارسی زبان، اون هم درباره چند تا فیلم ضدایرانی صحبت کنه، نباید انتظار داشته باشیم کاملا صادق باشه و راست و دروغ رو قاطی نکنه اما به هر حال ارزش شنیدن داره.
متن کامل: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/278158
پاسخ:
سلام ،بیماری مشهور شدن ، از نیاز بیمارگونه(کسی شدن ، چیزی شدن ) سرچشمه میگیرد ، من از سالهای دانشکده این ناهنجاری هنرکش و هنرمند کش را در میان شاعران مدعی آن روزگار بو کشیده بودم ( با مشام تیز سگی که هنوز همراه من است )، و در طول 12 سال مسئول یک انجمن ادبی سبک نیمائی و سفید ،آن را در جشنواره های گوناگون استانی و کشوری لمس کردم و ماهیت آن را در لابیگری خفت باری از سنخ SEPARATIONو آرگو، میتوانم این گونه توضیح دهم :حال انسان معتادی که برای دریافت مواد، آماده دست زدن به هر کاریست ؟! / و یا شتری مست در فصل فحل !! / عرفا ، یکی از موانع جدی برای آزادشدن از نفس ، درمان و شناخت این پدیده را تاکید میکنند و روان کاوان هم از نگاهی دیگر !! / بنا بر این شیوع این بیماری را در همه عرصه های سیاسی و خانوادگی و فرهنگی  و ورزشی، حتی مذهبی( فارغ از اخلاص) ، دیدن و عوارض نابود کننده ارزشهای انسانی، و خود>انسان، بسیار نگران کننده و عامل اصلی عضوگیری نظام سلطه !!/ و شیخ ما چه راحت میفرماید : ماهنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم !! واقعا که !!
یاد داستان اون عارف تذکرة الاولیا افتادم و اون قضیه‌ی آهنگری در مصر و زنّار و ...
تو خود حجاب خودی مرتضی از میان برخیز!
شب و روزتون خوش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی