بازهمم>انسان

مجادله ماهی ها !

بازهمم>انسان

مجادله ماهی ها !

تکه کوجکی از اینه هستی ام > من>تو >او > را منعکس میکنم > نشکنیدش .

HUMAN , In the days of life / انسان , در دو ران زندگی

چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۱، ۰۱:۵۰ ق.ظ

در زمانی از جنسی اکسیری , دو زانو , روبرویش نشسته ام . سیگارش را روشن کرده است .                                                                                                                   همه هستند: شاعران, سوسیولوژیست ها , عرفای قرون , تا کنون ! , ازسراسر جهان  . { مجری: از سایت بیان , به خاطر دادن این فضا تشکر میکنیم و  به همه  شرکت کنندگان اساطیری ! خوش آمد میگویم .}  با پرسشی از  استادآگاه آغاز میکنم .                                                                                             - خسته به نظر میآ ئید   ! استاد !                                                                                       = کمی !  , حرف زدن !  آن هم وقتی از ژرفای جان بر می آید , از دویدن, بیشتر انرژی  مصرف میکند . سخن از روی بی دردی , یا از علوم تجربی گفتن آسان تر است !                                     -نگاه شما  به  زمان ,دردوران زندگی چیست؟                                                         = زمان : گذشته , اکنون و آینده : تقسیم بندی نسبی و اعتباری ذهن انسان است . اما زمانِ زنده , که سهم راستین  از عمر ماست : همین دَ م است . گذشته مرده ست و , آینده : نیامده ! :                                                                            به شما میوه ای در سه حالت تعارف میکنند : رسیده  و له شده , رسیده سفت و تازه , کال!     :  اگر دندان شما سالم باشد , دومی را ترجیح میدهید ,نه؟                              -   همین است ,   میوه را به موقع اش چیدن !                        -  بفرمایید ,   اکنون ! یا{زمان حال } ,  چه مدت را شامل میشود ؟                          = بستگی به مصرف کننده دارد ,   ممکن است  کسی , یک برش از زندگی اش را , و دیگری ,  یک روز تمام را : زمان حال {اکنون } بداند , و ........تا برسد به کسی که   فاصله زمانی میان هر دُم و باز دَم اش را !؟{ بستگی به چگونگی زاویه دید  انسان } .     =  حالا , من می پرسم : چی شد که شما به سروقت زمان رفتید؟                           - مساله حضور انسان , در زمان ! و در مکان ! را به تماشا نشسته بودم .                = چرا می گوئی ,تماشا ! , وچرا نمیگو ئی , بررسی کردن ؟                                           - در عمل , واز نظر عامه مردم ,  هر دوعبارت , تفاوتی ندارند , اما :  در  بررسی وتحقیق !       محقق وبررسی کننده , در جایگاهی با فاصله دور  از سوژه مورد تحقیق  قرار میگیرد ,     اما هنگامی که : تماشاگر با تماشا شونده { سوژه } , تداخل پیدا میکنند , مشاهده کننده آنقدر نزدیک است که : به :حالت ! تبدیل میشود و در سوژه عجین میشود ! و همه حالات سوژه , در حالت تماشاکننده , که حالا فقط ,نگاه!  هست ,متبلور میشود . واین ! چیستانِ نگاه !   در وادی ی  معرفت است , که علوم انسانی , آنرا با نام عرفان !؟ میشناسد .                                                            +نام  گداشتن بر یک چیز زیبا , کُشتن آن چیز است !   - درست است, جناب ریچارد باخ {ژر من}, اما , عرفان که , چیز نیست , یک نوع نگاه ! ,  است . + دیگه بد تر , نگاه !؟ که همه هستی را میتواند در بر بگیرد , در قفس تنگ واژه عرفان زندانی کردن , بلائی است که برسر همه عقایدآمده است , که برآیندش میشود  : این است ولاغیر  !! , یعنی ,دیکتا توری !                                                  - جناب باخ , میبینم , اکثر دوستان بزرگوار حاضر , با تایید گفته شما , لبخندی از سر رضا یت ,بر لب دارند .                                                                    - عرض میکردم استاد آگاه :     تفاوت فاحش آن دو : این است که : تحقیق !{در مقوله شناخت} کاری است تئوری ! و لی مشاهده ! کاری است عملی !         مشاهده کننده , در فرایندِ دریافت ا ش : شناور است و تجربه ای درونی برای او !؟                                   -  س. سپهری عزیز ,   تصویر ی از این حالت دارید؟                                                 + کارِ ما نیست , شناسائی ی رازِ   گل سرخ ! / کار ما شاید این است , که در افسونِ گل سرخ شناور باشیم !!            ودر جائی دیگر : وخدائی که در این نزدیکی است:     لای این شب بو ها / پای آن کاج بلند / روی آگاهی آب /روی قانون گیاه . !!                                                                                                                         _   حالا , یک محقق ! میخواهد , در مورد : خدا !؟ تحقیق کند , اول باید بگردد که : ایا او هست / یا نیست ؟ سراغ کتاب های رسولان الهی  میرود ,       مثلا قر آن !             کتاب کریم  ,  اورا دعوت میکند به : تماشا ی : آسمان , دریا ها, فصل های : رویش وتولد , میوه چیدن , برگ ریزان و فصل مر گ وخواب !؟ و گاهی سوگندی زیبا به این نشانه های تماشائی : به دمیدن فجر سوگند !      والطین وال...........!/ والشمس و.....     {راست گفت...} !                + سهراب :     به تماشا سوگند!!                                                                               - ومحقق          :  او از این آدرس ها چیزی دستگیرش نمیشود , چون اهل تماشا وشناور شدن نیست ! امثال او همیشه دستشان خالیست !    + از شرق دور : در امر شناخت درون وبرون , که کل هستی را شامل میشود , تحقیق! هیچ جایگاهی ندارد , اگر دقت کنید : اهالی مقوله نگاه ! اینهارا بانام مدعی میشناسند , ودر برخورد با آنها , از روش راز گونه : غیب شدن !؟ بهره میبرند .   +  حافظ : با مدعی مگوئید , اسرار عشق ومستی / تا بی خبر ! بماند ; در رنج خودپرستی !       - لسان الغیب عزیز , این اسرار چبست ؟                 +  فنا درشور وشر حضور , در محضر معبود ! که به گُفت !  تن نمیدهد.                          -    جناب علی شریعتی  :  گرامیست حضور شما ,   یادم هست که شما برای کمک به محقق ها , توصیه ای دارید !                                                                                                                                 +   : چون گرفتاری این ها را میشناختم  , به آنان پیشنهاد دادم  : وقتی در پیرامون یک مکتب فکری ,  تحقیق می کنید , اصول آن  را دو بار بخوانید , بار اول : مثل پیرو ان آن عقیده , وبار دوم : در مقایسه با آنچه عقیده توست .    مشکل اینجاست که محقق اولین بار است که در پی چیزی میگردد که نمیداند چیست!  به هر حال , خود محقق باید راهی به روی خود بازکند .                                 - استادآگاه : در تقسیم زمان  , در شرایط کاری می فرمودید .                                =   ممکن است مقررات کاری مشاغل  , دخالت کند , ومن کارورز , باید تبعیت بکنم , در آن صورت ,  تقسیم بندی زمان !  چگونه است ؟   در این حالت , اجبار ! زمان را  دو قسمت میکند : {1}  زمان کار , {2} زمان فراغت .                       - پوزش , تا فراموش ام نشده , آن زمان {حال} , که : مقدارش : فاصله میان : یک دَم ....و.....بازدَم , میشد !  همین طوری استوار وسِتَبر , روبه روی نگاه ام را بسته و وِل کن نیست ! ممکن است , باز تر اش کنید ؟ تا درهم شویم ؟!                 = آفرین! داشتم شک میکردم به : نگاهِ شاهدانه ات ! که الحق , تصویری روشن ازش ارائه دادی .!  {ودادن این تصویر , لازمه اش, تجربه ای عملی , در درون است } ؟! /     آن کس که 30 سال را , و آنکه : میانه دَم  وبازدم را :  , حال , یا : اکنون ! میبیند ! فاصله این دو : فاصله : شدت وضعفِ تاملِ آنهاست , که دوستمان مهندس مرتضی ،  واژه  تامل را در عنوان وبلاگ شان :{ نقطه تامل } ,  هشیارانه , به کار گرفته اند .واین واژه , که مترادف است با تماشا ! , وشاید باضریب تمرکز بیشتر !    که به نظرم , شرح اش را از شرق دور و سپهری:  بشنویم بهتر باشد .                       +  از شرق دور: در این نگاه! , تولد ومر گ مکرر انسان! وزمان! , و حضور کامل در اکنون  , وحال ! :   که  درعملِ ، کامل زندگی کردن است .  آنکس که همیشه  , از زندگی عقب مانده است , یا همیشه دیر رسیده ویا : هیچوقت نرسیده :وغایب بوده است در زندگی  : یعنی , زندگی نکرده است : او در گذشته مانده و {متوقف شده } , یا : باجسم اش در زمان ومکان حضور داشته اما :با  همراه شدن با ولگردی های فکر {ذهن} , خود را از حضور در لحظه , محروم نموده است .        چه فرق میکند ؟ غیبت از زندگی!؟ در لحظه ناب !  , با مرگ ؟               این غیبت مُدام , یعنی : زندگی نکردن .                                 + سپهری : پشت سر , مرغ نمیخواند / پشت سر باد نمی آید/ پشت سر خستگی ی تاریخ است .   و : زندگی ! آب تنی کردنِ در : حوضچه اکنون !؟ است .                             - بله ، اگر بازدید کنندگان ، این گفتگو را !! با بحث های روشنفکری و فلسفی تئوری ، یکسان نبینند ، درک مطالب و به کارگیری آن ها ، در دقایق زندگی شان :  مشکلات بزرگی را از سر راهشان بر میدارند . از ساده ترین کار های روزمره  ، تا کار های بزر گ !؟ شستن بشقاب ، برای کسانی ، کاری باب میل نیست ؟ چرا ؟ چون جزئی از زندگی به حساب نمی آید. پس آن را ، بدون حضور کامل انجام داده وخیلی از ظروف را میشکنیم !؟ + سپهری: زندکی شاید ، شستنِ یک بشقاب است !                                                                          + از شرق دور: در زمان شستن آنها : از زندگی غایب بوده ای ، وبا ناقص شستن ، خسارت وکسالت باتو همراه شده اند .                                                               کامل زندگی را ، با حضور کامل : در شستن بشقاب ، تمرین کنید ، انگار : شغل واقعی تو ، همان است . بادقتی که : از عزیز ترین و گران ترین داشته هایت مواظبت میکنی !؟ اگر موفق شدی ، لذتی خواهی برد که تا کنون تجربه نکر ده ای !! برای رها شدن از ولگردی های فکر  ، بر دَم و باز دَم تنفس ات ، دقایقی چند ، تمرکز کن . در صف دل گیر و  طویل نانوائی هم ، روش همین است .                            + از خداوند خواسته ام : به من یاری دهد ، بپذیرم ، آنجه را نمیتوانم تغییر دهم !                          - با سپاس ، تلفات وخسارات ناشی از عدم حضور کامل در رانندگی ، در صد بالائی را دربرمیگیرد؟ تا برسد به تحقیقات ، در علوم تجربی ؟ مگر بدون تمرکز !  شدنی است ؟!/  یادمان باشد /یادمان باشد / پس از مدتی : حالتی  توامان  با انعطاف و باز بودن همه پنجره های :شنیدن !/ودیدن : بازمیشوندو باکمترین گرفتگی/ وبانرمی یک ماهی : فشار معمولی تمرکز ، ناپدید میشود / وهمه صداهای مزاحم ، به سکوتِ درون / میپیوندند.  

  -    استادِ شرق دور ! , راستی آن شگرد غیب شدن ؟! چگونه است ؟ که برای مدعیان تحقیق به کار می بستید ؟                   + این/ از  اسرار /است , اما چون , محفل , محفلِ شناخت ! میباشد , اندکی میگویم !       راه حل , برای رها شدن از پرسش های, بی هوده است . چه شما غیب شوید , چه مدعی را فراری دهید , هردو " رها شدن است . به یکی از سوژه هائی که مدعی , سخت ,بهش علاقمند است :  بتاز!؟ یا: به چهره !/ شخصیت!/ توهمی/ و/ساخت ذهن اش/ خراشی ! /وارد کن / آنوقت است که : از ترسِ به خطر افتادن موجودیت قلابی اش ! که : همه دارو ندار اوست , چگونه فرار می کند و همه جا : به بادکنندگان باد بادکِ سوراخ شخصیت اش خواهد گُفت : از آن دیوانه بی شخصییت , دوری کنید ! تا از تنهائی؟! دق کند ؟! وچنان هراسی در دل آنان ایجاد میشود : که علیرغمِ تضاد منییت هاشان , بنا بر مصلحت : اتحادیه شیاطین کوتوله , خود به خود شکل میگیرد !  همه بیداران , که گدای تاییدیه دیگران نیستند , آزمایش کنند. تا شاهدانی بر این واقعییت تلخ باشند .   اما برای مر دم با شخصییت ؟؟: ممنوع است چراکه جسارت ِ: با خود زیستن را ندارند !! و اگر کسیرا نداشته باشند که ازشان تمجید کنند , آنوقت :ممکن است ,  افسرده شوند .                                                                                         -استادآگاه ،درتقسیم زمان به : زمان کا ر ، وزمان فراغت ، می گفتید .                                                                 = ماهیت زمان کار ، همراه با دگرگونی های شرایط کار ، و تاثیری که آرام آرام ، بر کار ورز، یا کارگر میگذارد ، متغیر است . غیر از مشاغلی مثل کشاورزی و کار هائی از این سنخ که ،با دو مشخصه مثبت شان ،{با طبیعت سرو کار داشتن / و به سلیقه خود کارکردن } بر شاغل، اثر تخریبی نا چیزی دارند ، در بقیه مشاغل ، انسان ، آنطور که {هست} ، کار نمیکند بلکه: آنطور که از او میخواهند ، انجام میدهد .                                       + پروفسور شاندل : دارد ابعاد متعدد انسان ، با تمدن ماشینی نابود میشود ، وآن یک بعدی که از او میماند ، کارخانه ، بوروکراسی اداری ، یعنی: شرایط کار تعیین میکند .  + شریعتی : و ..ماشین ! وسازمانهای اقتصادی { تولید ، توزیع ،مصرف } ، یک تیپ !؟ از انسان میسازد که بتواند در خدمت تمدن واحد جهانی باشد !   واین ::: یعنی ، مرگ ! /وزوال فرهنگ ها ومیراث تمدن های گونا گون بشری / ومحرومیت انسان چینی ، ایرانی ، عرب ها و سیاهان ، از دست آورد های فرهنگی خویش ، که محصول در یافت های معرفتی از وسعت ، وپیچیدگی ، وزیبائی هائی که انسان را از اسب درشکه ، یا : گاوی که خیش شخم زدن را فعال میکند !! متفاوت مینمود ، محروم میشوند . به مطلب : دلقک های آوازه خوان ، وآن آقای{ سای } کره ای و ترانه او ، سری بزنید و نابودی تمدن کهن کره جنوبی  را شاهد باشید ، این است ، دست آورد و ارمغان پیروزی جامعه جهانی/درجنگ ننگین کره !   / شَرم !؟ وشَرَف !؟ / سیری چند؟ / سازمان ملل متحد!!!؟؟؟                           - مجری :  استادان ،شاندل /وشریعتی ،  من به یاد آنهمه جانفشانی های انسانهائی که برای از کار انداختن ماشین جهنمی فاشیزم ! /و طرح شیطانی نابودی همه تیپ های گوناگون بشری ، و اصلاح نژاد ها / با محوریت نژاد آریائی ؟! /افتادم ، وحالا ، شما ظاهرا ، نیستید ، تا شاهدی باشید بر هجوم تمدن خشن اروپا ،  به همه تمدن ها و جایگزین ساختن  طاعونی : بنام تمدن غربی که فرایند سادیسم استعماری آنهاست ، همراه با استفاده ابزاری از عبارات زیبای حقوق بشر ، دموکراسی لیبرالی ، به مثابه نقابی فریبنده ، بر چهره کریه فاشیزم مدرن .                                                               = آگاه : البته ، مقدمات این هجوم ، از مدت های مدید آغاز شد ، وکسانی ، تاثیر گذار بر روند تفکر فلسفی غرب هم دانسته یا ندانسته ، در آماده شدن زمینه موثر بوده اند ، مثلا : انگلس را نگاه کنید ، که         به روایتی ، دیالکتیک {کشفِ هگل }.را که راز زایش و نوشدن مدام هستی است ودر تمامی عناصر مادی جاریست ، ودر نگاه آگاهانه میراث داران سلسله تجربیات درونی هم مورد شهادت است ، {از جمله لائوتسه} ، وسیله او وارونه میشود ، بعضی ها میگویند بر روی سر راه میرفت ،بر پاها بر گر داندند ، وعده ای وارونه اش را معتقدند . اما نظر مشترک ، آلوده شدن دیالکتیک به مارکسیسم !؟ میباشد . با روایت   طنزی فلسفی ، وواقعی ، برای ملایم کردن فضای دیالوگ بهره می بریم : از جمله رئوس به اصطلاح ، فلسفه علمی مارکس ، این است :که ، مقوله های علوم انسانی ، مثل فلسفه ، هنر و...... / تابعی است از متغیر شرایط اقتصادی جامعه ؟! / در مجمعی که مارکس ، از نظریاتش دفاع میکر د ، به این اصل مارکسیسم که رسیدند ، یکی از حضار از مارکس پرسید : آیا فلسفه شما ، یعنی : مارکسیسم ، نیز مشمول این اصل{ تابع -متغیر} میشود/ یا مستثنی است ؟ /{ پاسخ مارکس ، در خور تامل است !! }/ ایشان عصبانی شدند وگفتند : من ! / مارکس هستم ؟ نه مارکسیسم !!؟؟                          +شاندل: ما ، مرغانِ موهومی هستیم/که در عدم پرواز میکنیم .                                                                             +شریعتی: مطالعه چگونگی اوقات فراغت، از مقوله جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی است که با آن، تیپ آن جامعه را معین میکنند .                                             اوقات فراغت، ظرفیتی است ، که در آن زمان ، انسان میتواندابعاد حقیقی خود را داشته باشد !؟ / زیرا ، در هنگام کار{در دهکده جامعه جهانی }، هیچکس {خودش } نیست ، به ماشین شباهت دارد!!  / در گذشته ، کار ! / فرع بود ؟ برای اصلِ خوب برگذار کردن اوقات فراغت !!{یعنی : زندگی ! } / اوقات فراغتِ فرع  ،  یعنی  :زدودن خستگی ، برای آغاز کار مجدد  ، که :بی ارزش  است ومبتذل / اما در وقت فراغتی ،که ، اصل  است ، انسان به   ژرفای    درون خویش فرو میرود ، وبه دریافت های شهودی از ذات اصیل انسانی خویش ؟ می پردازد . بانیایشهای گوناگون ، مدیتیشن ، یا گزینش راهی از هزاران راه ، به سراغِ او ! رفتن.      هو!          _ مجری {فتیله اش دارد تمام میشود ؟! } ::  / تاملی آگاهانه/ در بی وزنی مطلق/گسسته از هر پیوندو وابستگی/ در ماورائ هستی / حقیقتِ  همه   حلقه های زنجیره هستی را / به کشف و شهود ، نشسته است /تا به ادراکی دست یازد / که او {انسان } از سرسلسله های زنجیره هستی است .   وحضرت عشق ! / با او {انسان } / عاشق ومعشوقِ متقابل اند / ودر اوج حال / فنا . نیستی . و ......./؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/.............بیهوشی .                            = آگاه : آقای مجری ، شاید ، غیب شد . قبلا هم به این حالت دچار میشد!! روزهائی که درسال 60 سرهنگ قباد ، به پایگاه های مشترک سر کشی میکرد ، بچه ها ی سرباز وبسیجی پیغام میدادند که ما نماز ظهر را باشما میخوانیم ! / واو / در سجده اول/ میرفت !؟ / کجا؟ / نه خودش ونه کسی دیگر ،نمیدانست !!/ وقتی برمیگشت ،، با حالت اصحاب کهف !/ سر پرست جوانان بسیجی که    متوجه بود ، می آمد ودر گوشش میگفت ، با اجازه شما ، ما ظهر وعصر را خواندیم . / وبرای اینکه نکند ! ناراحت شود ، میگفت : من حال شمارا درک میکنم / واو / در سجده ای بیخودانه / میگریست ، بابی صدائی !!                               - مجری : ببخشید .        ========================================ططططططططططططططططططططططططط xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                                                                        

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۲۳
عابدین گودرزدشتی

حالت! وحال!

افسون گل سرخ

نظرات  (۲)

این بحث برای بنده جالبه. مشتاقانه دنبال میکنیم
پاسخ:
عزیزم , مورد پذیرش یا عدم پذیرش از مرتضی , دوسمت مورد نظر است سمت درون مرتضی  وسمت ::: بیرون !؟   در بیرون دردیالوگ همیشه باز است ولی با درک درست شما از شرایط نگاه شاهدانه : دریافت , فوریست , به مصداق : گر درن  این خانه کسی هست ! یک حرف بس است  . واین شرط بنده را هم در بر میگیرد . فراموش نکنیم فارغ از وبلاگ , رابطه اصیل : بده بستان معرفت است !    مخلص :یا حق!
۲۷ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۲۰ حاج رضا ابادان
التماس دعا
پاسخ:
دعای تو ، راز های تو واو ست . منچکاره باشم عزیز . باز هم : خوش هاتی .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی